اختصاص شعبه 132 دادگاه صلح تهران برای برخورد با «متظاهرین به وکالت» و بلاگرهای حقوقی

سردبیر رسانه

۲ تیر, ۱۴۰۵

به گزارش پایگاه خبری دادرسی پرس، در پی پیگیری‌های مستمر کانون وکلای دادگستری مرکز و با هدف صیانت از حقوق شهروندان، گام مهمی در راستای مقابله با کلاهبرداری‌های حقوقی برداشته شد. بر این اساس، شعبه 132 دادگاه صلح تهران مستقر در مجتمع قضایی شهید کاظمی، به‌طور ویژه برای رسیدگی به پرونده‌های اشخاص فاقد پروانه و متظاهر به امر وکالت اختصاص یافت.

در ادامه، جزئیات این تصمیم قضایی و متن بخشنامه ابلاغی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را بررسی می‌کنیم.

مقابله با وکلای قلابی و «وکیل بلاگرهای حقوقی» در دادگاه صلح

این تصمیم راهبردی به دنبال مکاتبات و پیگیری‌های مجدانه دکتر محمد شاه‌محمدی، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با دکتر القاصی مهر (رئیس کل دادگستری استان تهران) و دکتر قربانی (رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران) اتخاذ شده است.

اختصاص یک شعبه ویژه دادگاه صلح برای رسیدگی به جرائم متظاهرین به امر وکالت، در واقع پاسخی قاطع به گسترش فعالیت‌های متقلبانه در فضای مجازی و حقیقی است. در سال‌های اخیر، افراد متعددی تحت عناوین فریبنده‌ای نظیر «بلاگرهای حقوقی»، بدون داشتن پروانه وکالت معتبر، اقدام به ارائه مشاوره‌های حقوقی غیرمجاز و مداخله در امور وکالتی کرده‌اند.

این دست فعالیت‌های غیرقانونی عمدتاً پیامدهای زیر را به دنبال داشته است:

  • تحصیل مال از طریق نامشروع و کلاهبرداری از مراجعان.
  • تضییع حقوق قانونی شهروندان به دلیل ارائه راهکارهای حقوقی اشتباه.
  • ایجاد اخلال و سردرگمی در فرآیند دادرسی محاکم قضایی.

سابقه برخورد قضایی با مؤسسات حقوقی غیرمجاز

اقدام اخیر دادگستری تهران، در امتداد تدابیر پیشین برای پاکسازی فضای خدمات حقوقی است. پیش از این نیز در پی دیدارهای مقامات کانون وکلا با رئیس کل دادگستری استان تهران، شعبه 1027 دادگاه کیفری دو تهران (مستقر در مجتمع قضایی شهید قدوسی) به عنوان شعبه ویژه تخصصی برای رسیدگی به «اتهامات مرتبط با جرم تظاهر به امر وکالت» در مواردی که شخص همزمان مرتکب جرایم کیفری دیگری (نظیر جعل یا کلاهبرداری باندی) شده باشد، تعیین گردیده بود.

ابلاغ فوری به تمامی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

سید محمد شفیعی، معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران، با ارسال نامه‌ای رسمی به مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، تخصیص این شعبه را اعلام و بر لزوم ارجاع صحیح پرونده‌ها تاکید کرد.

متن دقیق این بخشنامه به شرح زیر است:

«جناب آقای سلطانی

مدیر عامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک

سلام علیکم

احترماً به پیوست نامه شماره ۵۹۷۵/۳۰ مورخ ۱۴۰۵/۰۳/۲۴ رئیس کل محترم دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران با موضوع اختصاص شعبه ۱۳۲ دادگاه صلح تهران مستقر در ساختمان شهید کاظمی برای رسیدگی به پرونده‌های جرائم متظاهرین به امر وکالت (بلاگر حقوقی) به حضور ارسال می‌گردد. با توجه به عدم ارتباط سامانه‌ای با دفاتر خدمات، شایسته است دستور فرمایید مراتب را به قید فوریت به تمامی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استان تهران ابلاغ نمایند.

معاون قضایی رئیس کل و سرپرست معاونت فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی دادگستری استان تهران»

انتظار می‌رود با تمرکز رسیدگی به این دسته از جرایم در شعب تخصصی نظیر شعبه ۱۳۲ دادگاه صلح، روند برخورد با متخلفان تسریع شده و امنیت حقوقی و روانی جامعه در دریافت خدمات قضایی ارتقا یابد.


بیشتر بخوانید:

درباره نویسنده:

سردبیر رسانه

من شبنم خوشرو وکیل دادگستری و سردبیر دادرسی پرس هستم. سال‌ها وکالت به من آموخته که در دنیای امروز، به‌ویژه در تلاقی پیچیده حقوق و فناوری، مرز میان واقعیت و امر «سورئال» به طرز شگفت‌انگیزی باریک است. من عمیقاً به عدالت، نه به عنوان یک آرمان دست‌نیافتنی، بلکه به عنوان یک «باید» مطلق باور دارم و ماموریتم در این رسانه، جنگیدن برای آن از هر مسیر ممکن است.

دیدگاهتان را بنویسید