طبق پیشنویس شاخصهای شفافیت اطلاعات عملکردی وکلای دادگستری، سوابق قطعی تخلفات انتظامی و محکومیتهای کیفری وکلا در دسته اطلاعات عمومی قابل انتشار قرار گرفته است.
به گزارش دادرسی پرس، اتحادیه سراسری کانونهای وکلا (اسکودا) با ارسال متن «پیشنویس شاخصهای شفافیت اطلاعات عملکردی وکلای دادگستری» به کانونهای وکلا، از آنها خواسته است تا نظر خود را درباره مفاد این دستورالعمل اعلام کنند.
بر اساس مفاد این پیشنویس، اطلاعات عمومی وکلای دادگستری شامل مواردی از جمله تعداد کل پروندههای جاری و مختومه، میزان حضور در جلسات دادرسی، وضعیت پرداخت مالیات و حقوق صنفی، سوابق قطعی تخلفات انتظامی یا محکومیتهای کیفری (با رعایت محرمانگی اشخاص ثالث) و نتایج نظرسنجیهای ثبتشده درباره عملکرد وکیل است.

در ماده ۱۰ این پیشنویس، مقرر شده است که عملکرد وکلا بر اساس شاخصهای مشخصی ارزیابی و در سامانه الکترونیکی شفافیت عملکرد وکلای دادگستری بهصورت عمومی منتشر شود. برخی از این شاخصها عبارتند از:
- کیفیت لوایح و دادخواستها (۱۰ امتیاز)
- خودداری از پذیرش محکومبه بهعنوان حقالوکاله (۵ امتیاز)
- حضور منظم و مشارکت فعال در جلسات دادرسی (۸ امتیاز)
- عضویت در هیأت مدیره یا کمیسیونهای کانون (۵ امتیاز)
همچنین طبق این سند، امتیاز نهایی وکیل بر اساس شش شاخص اصلی محاسبه میشود:
۱. توانمندی علمی و حرفهای (۲۵ امتیاز)
۲. مدیریت پروندهها (۲۰ امتیاز)
۳. اخلاق حرفهای و انتظامی (۲۰ امتیاز)
۴. شفافیت مالی (۱۵ امتیاز)
۵. خدمات عمومی و صنفی (۱۰ امتیاز)
۶. نظرسنجی موکلان (حداکثر ۱۰ امتیاز)
جمع امتیازات نهایی هر وکیل، حداکثر ۱۰۰ امتیاز خواهد بود.
در فصل ششم این پیشنویس نیز تشکیل کارگروه نظارت بر سامانه شفافیت پیشبینی شده است؛ کارگروهی متشکل از نمایندگان قوه قضاییه، کانونهای وکلا، مرکز وکلا و مرکز آمار قوه قضاییه که مسئولیت نظارت، رفع ابهامات و بازنگری دورهای شاخصها را بر عهده دارند.
پیش نویس شاخصهای شفافیت اطلاعات عملکردی وکلای دادگستری
در اجرای بند (ت) ماده ۱۱۳ قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۳-۱۴۰۷) و کد راهکار ۱۴۷ سند تحول و تعالی قوه قضائیه و به منظور تحقق اصول شفافیت، ارتقای سلامت حرفهای، پاسداری از کرامت وکلای دادگستری، افزایش اعتماد عمومی و ارتقای کیفیت نظارت بر ارائه خدمات حقوقی پیش نویس شاخصهای شفافیت اطلاعات عملکردی وکلای دادگستری به شرح مواد آتی است:
فصل یک- تعاریف و اصطلاحات
ماده ۱- اصطلاحات زیر در این پیش نویس دارای معانی مشروح ذیل می باشد:
الف- سامانه: سامانه الکترونیکی شفافیت عملکرد وکلای دادگستری.
ب- کانون: کانون های وکلای دادگستری سراسر کشور.
پ- مرکز: مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه.
ت- ذی نفع: هر شخصی که به واسطه خدمات وکیل به طور مستقیم یا غیر مستقیم در محدوده رابطه قراردادی متأثر باشد.
ث- شکایت: گزارش مکتوب یا الکترونیکی حاکی از وقوع تخلف یا قصور حرفه ای از سوی وکیل
ج- نظر سنجی: فرآیند دریافت بازخورد سیستمی از موکل یا ذی نفع پس از اتمام هر مرحله از دادرسی که وکیل در آن مشارکت داشته است.
فصل دو- اطلاعات عمومی و خصوصی قابل انتشار
ماده ۲- اطلاعات عمومی زیر با رعایت کرامت حرفه ای و حذف اطلاعات محرمانه قابل انتشار است:
ردیف اطلاعات عمومی قابل انتشار ۱ تعداد کل پرونده های جاری و مختومه وکیل با تفکیک موضوعی بدون افشای محتوای پرونده ها ۲ میزان حضور وکیل در جلسات دادرسی یا بارگذاری به موقع لوایح دفاعی یا اعتراض به آراء و تصمیمات قضایی ۳ وضعیت پرداخت مالیات و حقوق صنفی از جمله سهم کانون و صندوق حمایت وکلا ۴ سوابق قطعی تخلفات انتظامی یا محکومیتهای کیفری با رعایت محرمانگی و منع انتشار اطلاعات هویتی اشخاص ثالث ۵ نتایج تجمیعی نظر سنجیهای ثبت شده درباره عملکرد وکیل بدون افشای هویت پاسخ دهندگان ماده ۴- اطلاعات خصوصی زیر فقط با رضایت صریح و مکتوب وکیل و با رعایت مقررات مربوط به حفظ حریم خصوصی و اطلاعات شخصی قابل انتشار است:
ردیف اطلاعات خصوصی قابل انتشار ۱ نام و نام خانوادگی، شماره پروانه و عکس رسمی وکیل ۲ سوابق تحصیلی و تخصصی ۳ اطلاعات آماری مربوط به شکایات ثبت شده علیه وکیل ۴ میانگین امتیازات حاصل از نظر سنجی های موکلان ۵ درصد موفقیت در دعاوی از دیدگاه موکل فصل سه- ثبت و رسیدگی به شکایات و گزارش تخلفات وکیل
ماده ۵- سامانه موظف است امکان ثبت شکایت یا گزارش تخلف وکیل را به صورت الکترونیکی برای اشخاص حقیقی و حقوقی فراهم نماید. شکایت باید مشتمل بر مشخصات کامل شاکی، شرح دقیق موضوع، مستندات مربوطه، آدرس و اطلاعات تماس وی باشد. پس از ثبت شکایت یک کد رهگیری یکتا به شاکی اختصاص داده میشود.
ماده ۶- افشای هویت شاکی در سامانه یا نزد شخص ثالث، بدون رضایت او ممنوع است.
ماده ۷- پس از بررسی اولیه و احراز صلاحیت شاکی شکایات و گزارشها برای بررسی دقیق تر به کانون یا مرکز ارجاع میشود. در صورتی که قرائن کافی نشان دهنده وقوع تخلف انتظامی باشد. موضوع از طریق رئیس کانون یا مرکز وکلا به دادستان انتظامی مربوط اطلاع ارجاع میشود. نتیجه نهایی رسیدگی در سامانه ثبت و به شاکی ابلاغ خواهد شد. همچنین در جریان بررسی پرونده شاکی و وکیل موضوع شکایت این حق را دارند که هر زمان که لازم باشد اوراق و مستندات پرونده را مطالعه و از آنها نسخه یا تصویر تهیه نمایند.
ماده ۸- در صورتی که تعداد گزارش تخلفات ثبت شده در سامانه درباره یک وکیل در یک موضوع و عنوان خاص انتظامی به شش مورد یا بیشتر برسد دادستان انتظامی کانون یا مرکز مربوطه با ارجاع رئیس کانون یا مرکز و در صورت وجود قرائن و ادله کافی مبنی بر بر وقوع و احراز تخلف انتظامی از سوی وکیل ضمن تجمیع پرونده ها مکلف است رأساً به عنوان مدعی العموم انتظامی نسبت به صدور دستور تحقیق پیگیری و یا تعقیب انتظامی وکیل اقدام نموده و موضوع را تا صدور رأی قطعی پیگیری نماید.
ماده ۹- سامانه موظف است پس از صدور رأی قطعی یا قطعیت آرای هر پرونده امکان دریافت نظر سنجی استاندارد از موکل یا ذی نفع درباره کیفیت خدمات ارائه شده توسط وکیل را فراهم نماید بازخوردهای دریافتی به صورت ناشناس در سامانه ثبت و صرفاً برای پایش و بهبود داخلی سامانه استفاده میشود. انتشار عمومی نتایج تنها با رضایت کتبی وکیل مجاز است.
فصل چهار- شاخص های ارزیابی عملکرد
ماده ۱۰- عملکرد وکلای دادگستری بر اساس شاخصهای مندرج در جدول زیر و داده های ثبت شده در سامانه های قضایی کانون و مرکز ارزیابی میشود این شاخصها شامل موارد زیر است:
شاخص زیرشاخص حرفه ای و علمی (شاخصهای مربوط به داشتن و توانمدی علمی وکیل) (۲۵ امتیاز) داشتن مدرک کارشناسی ارشد (۵ امتیاز) داشتن مدرک دکتری (۵) متیاز) داشتن گواهی نامه وکالت تخصصی (۵ امتیاز) کیفیت لوایح و دادخواست و شکواییه ها (۱۰ امتیاز) مدیریت پرونده ها (تعامل بادادگاه و موکل) (۲۰ امتیاز) رعایت مواعد قانونی (۷ امتیاز) ارسال به موقع اوراق پیگیری به موقع اقدامات قضایی رعایت مهلت های قانونی حضور منظم، ارائه دفاعیات کامل مشارکت فعال در جلسات (۸ امتیاز) گزارش دهی به موکل و تحویل نسخه کتبی اوراق به موکل (۵ امتیاز) اخلاق حرفهای و انتظامی (۲۰ امتیاز) شاخص های مربوط به رفتار حرفه ای، تعهدات اخلاقی و رعایت مقررات و نظامات کانون (۲۰ امتیاز) رعایت اصول اخلاقی و شان حرفه ای در فضای حقیقی و مجازی و خودداری از هرگونه اقدام با گفتار غیر حرفه ای و توهین آمیز (۵ امتیاز) نداشتن سابقه انتظامی یا کیفری (۵ امتیاز) رعایت محرمانگی استاد و اطلاعات مربوط به موکل (۵ امتیاز) خودداری از پذیرش کل یا بخشی از محکوم به به عنوان حق الوکاله، مگر در مواردی که وجه باشد. (۵ امتیاز) شفافیت مالی (۱۵ امتیاز) تنظیم قرارداد مالی کتبی و ارائه نسخه قرارداد به موکل (۵ امتیاز) ارائه رسید دریافت وجه و مستندات مالی (۵ امتیاز) پرداخت حقوق مالیاتی و صنفی (سهم کانون وکلا و صندوق حمایت و کلام (۵ امتیاز) خدمات عمومی و صنفی (۱۰ امتیاز) شاخص های مربوط به مشارکت وکیل در خدمات عمومی و فعالیت های صنفی ارائه خدمات معاضدتی تسخیری (۵ امتیاز) عضویت در هیات مدیره کانون وکلا یا مرکز وکلا و یا مشارکت و همکاری در ادارات ارکان و کمیسیون ها، مدیریت داخلی و هرگونه همکاری با مراکز علمی کاربردی کانون وکلا یا مرکز وکلا: (۵ امتیاز) نظرسنجی موکل (حداکثر ۱۰ امتیاز) ارزیابی رضایت موکل براساس شاخص های استاندارد: دقت، سرعت و کیفیت پیگیری پرونده (۳ امتیاز) شفافیت مالی (۲ امتیاز) رفتار حرفه ای و کیفیت پاسخگویی (۵ امتیاز) ماده ۱۱- امتیاز نهایی وکیل بر اساس مجموع امتیازات شاخص های مختلف محاسبه می شود که شامل موارد زیر است:
حرفه ای و علمی (۲۵ امتیاز) + مدیریت پرونده ها (۲۰ امتیاز) + اخلاق حرفه ای و انتظامی (۲۰ امتیاز) + شفافیت مالی (۱۵ امتیاز) + خدمات عمومی و صنفی (۱۰ امتیاز) و نظر سنجی موکل (حداکثر ۱۰ امتیاز). جمع کل امتیاز قابل کسب توسط وکیل حداکثر ۱۰۰ امتیاز می باشد.
ماده ۱۲- شاخص های ارزیابی وکیل صرفاً بر اساس داده های ثبت شده در سامانه های رسمی و معتبر محاسبه می شوند. این داده ها به صورت سالیانه استخراج و به وکیل مربوطه اعلام می گردد وکیل می تواند ظرف مدت بیست (۲۰) روز از تاریخ اعلام نسبت به نتایج اعتراض نماید.
ماده ۱۳- شاخص های ارزیابی وکیل هر دو سال یک بار بازنگری و اصلاح می شوند تا با تحولات حرفه ای و نیازهای جامعه هماهنگ باشند. گزارش های سالانه عملکرد و نظام امتیازدهی به صورت عمومی منتشر می شوند. در صورت بروز هرگونه اشکال اصلاحات لازم در نظام امتیازدهی اعمال خواهد شد.
ماده ۱۴– وکیل موظف است نسبت به همکاری کامل و ثبت دقیق اطلاعات در سامانه اقدام نماید خودداری از همکاری یا ثبت ناقص اطلاعات تخلف از نظامات کانون یا مرکز محسوب شده و مشمول اقدامات انتظامی خواهد بود.
ماده ۱۵- سامانه موظف است هرگونه اشتباه یا نادرستی در داده ها را به محض شناسایی فوراً اصلاح نماید تا صحت و دقت اطلاعات حفظ شود.
فصل پنج- تکالیف نهادها و ضمانت اجرا
ماده ۱۶- مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با هماهنگی کانون و مرکز مسؤول اصلی راه اندازی میزبانی نگهداری و توسعه سامانه می باشد.
ماده ۱۷- کانون و مرکز حق نظارت درج و به روزرسانی اطلاعات تمام و کلا و داده های موضوع مواد ۳ و ۴ را دارند و مسئول اتصال برخط سامانه های خود به سامانه شفافیت پاسخگویی به شکایات و پیگیری آنها و اعلام نتایج جهت درج در سامانه می باشند.
ماده ۱۸- رسیدگی به شکایات و گزارش های تخلف باید در مدت زمان مشخصی انجام شود و نتیجه آن به شاکی اطلاع داده شود. هر گونه تغییر غیر مجاز در داده های سامانه ممنوع بوده و مرتکب آن مطابق قانون تحت پیگرد قرار میگیرد.
ماده ۱۹- اطلاعات عمومی و کلا برای همگان در دسترس است؛ اما اطلاعات خصوصی تنها با رضایت کتبی وکیل و طبق قانون حمایت از داده های شخصی قابل انتشار است.
فصل شش- نظارت ارزیابی و بازنگری دوره ای
ماده ۲۰- کارگروه نظارت بر سامانه متشکل از دو نماینده از معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه دو نماینده از کانون های وکلای دادگستری دو نماینده از مرکز وکلای قوه قضاییه و یک نماینده از مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه تشکیل می شود. این کارگروه مسئولیت تدوین ساز کار اجرایی رفع ابهامات نظارت بر انطباق فنی و حقوقی سامانه و ارائه گزارشهای نوبه ای را بر عهده دارد.