فایل دستورالعمل الزامات اجرایی تعیین سطح فعالیت مشتریان مؤسسات اعتباری
به گزارش دادرسی پرس؛ بانک مرکزی با صدور بخشنامهای جدید، دستورالعمل الزامات اجرایی تعیین سطح فعالیت مشتریان مؤسسات اعتباری را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد.
این دستورالعمل که در راستای اجرای مقررات مبارزه با پولشویی تدوین شده، سازوکار مشخصی برای برآورد گردش مالی سالیانه مشتریان و تعیین محدودیتهای تراکنشهای بانکی پیشبینی کرده است.
بر اساس این بخشنامه، فعالان اقتصادی متناسب با حجم کسبوکار خود از آزادی عمل بیشتری برخوردار خواهند شد و در صورت افزایش فعالیت، میتوانند با ارائه مستندات، سطح فعالیت خود را ارتقا دهند.

مهمترین احکام مذکور در دستورالعمل یادشده به قرار زیر است:
• سطح فعالیت مورد انتظار به معنای تخمین مؤسسه اعتباری از میزان گردش مالی سالیانه مشتری میباشد.
• اشخاص حقیقی و حقوقی با مراجعه حضوری یا غیرحضوری به مؤسسه اعتباری، اطلاعات اقتصادی را در قالب فرمهای بانکی تکمیل مینمایند و مستندات لازم را نیز ارائه میدهند. مؤسسه اعتباری بر اساس اطلاعات دریافتی از مشتری، سطح فعالیت مورد انتظار را به صورت سالانه محاسبه میکند و مشتریان در چارچوب سطح فعالیت مورد انتظار به انجام تراکنشهای بانکی میپردازند. بنابراین فعالان اقتصادی متناسب با کسب و کار و حجم فعالیت اقتصادی، از محدودیتهای کمتری برای انجام تراکنشهای بانکی برخوردار خواهند بود.
• در صورت توسعه کسب و کار یا افزایش منابع درآمدی اشخاص، با ارائه اطلاعات و مستندات مربوطه به مؤسسه اعتباری، سطح فعالیت مورد انتظار افزایش مییابد. در صورتی که مشتری، مؤسسه اعتباری را از توسعه کسب و کار خود مطلع نکند و گردش مالی وی از سطح فعالیت مورد انتظار عبور کند، مؤسسه اعتباری از مشتری برای مراجعه و تکمیل فرمهای مربوطه دعوت به عمل میآورد و تا زمان رفع ابهام محدودیتهایی اعمال میشود.
• به منظور سهولت در انجام فعالیت کسب و کارها، سطح فعالیت حسابهای سپرده تجاری اشخاص بیشتر از حسابهای سپرده غیرتجاری آنها خواهد بود.
• تراکنشهایی که اشخاص در طول سال به صورت موردی و برای انجام معاملات غیرتجاری نظیر خرید و فروش مسکن و خودرو انجام میدهند، در شمول محاسبات سطح فعالیت قرار نمیگیرد. البته این موضوع برای عموم جامعه صادق است نه برای صاحبان مشاغل مرتبط با مسکن و خودرو که انجام معاملات ذکرشده به عنوان شغل آنها تلقی میشود.
دانلود فایل دستورالعمل الزامات اجرایی تعیین سطح فعالیت مشتریان مؤسسات اعتباری
[فایل بخشنامه «دستورالعمل الزامات اجرایی تعیین سطح فعالیت مشتریان مؤسسات اعتباری»]
ابلاغ به شبکه بانکی کشور
بانک مرکزی طی بخشنامهای، «دستورالعمل الزامات اجرایی تعیین سطح فعالیت مشتریان مؤسسات اعتباری» را که از سوی مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی تدوین شده بود، به تمامی بانکها و مؤسسات اعتباری کشور ابلاغ کرد. این اقدام در راستای اجرای ماده (۶۷) آییننامه اجرایی ماده (۱۴) الحاقی قانون مبارزه با پولشویی صورت گرفته است.
سطح فعالیت مورد انتظار مشتریان چیست؟
بر اساس این دستورالعمل، سطح فعالیت مورد انتظار به معنای برآورد سالانه گردش مالی مشتری از سوی مؤسسه اعتباری است. اشخاص حقیقی و حقوقی موظفاند با مراجعه حضوری یا غیرحضوری به بانک، فرمهای اطلاعات اقتصادی را تکمیل کرده و مستندات لازم را ارائه دهند. مؤسسه اعتباری نیز با توجه به این دادهها، سطح فعالیت سالانه مشتری را تعیین میکند.
تأثیر دستورالعمل بر تراکنشهای بانکی
مشتریان میتوانند تنها در چارچوب سطح فعالیت مورد انتظار خود به انجام تراکنشهای بانکی بپردازند. به این ترتیب، فعالان اقتصادی متناسب با نوع کسبوکار و میزان گردش مالی، از محدودیتهای کمتری در تراکنشهای بانکی برخوردار خواهند شد.
افزایش سطح فعالیت مشتریان
در صورت توسعه فعالیتهای اقتصادی یا افزایش درآمد، اشخاص میتوانند با ارائه مدارک و مستندات به بانک، سطح فعالیت خود را ارتقا دهند. اما چنانچه مشتری تغییرات اقتصادی خود را اعلام نکند و گردش مالی او از سطح تعیینشده فراتر رود، بانک موظف است وی را برای تکمیل فرمها و شفافسازی دعوت کند. تا زمان رفع ابهام، ممکن است محدودیتهایی بر حساب او اعمال شود.
حسابهای تجاری در مقایسه با حسابهای غیرتجاری
دستورالعمل جدید تأکید میکند که سطح فعالیت حسابهای سپرده تجاری بیشتر از حسابهای غیرتجاری مشتریان خواهد بود. این موضوع با هدف تسهیل فعالیت کسبوکارها در نظر گرفته شده است.
استثنائات در تراکنشهای غیرتجاری
برخی تراکنشهای غیرتجاری مانند خرید و فروش مسکن یا خودرو، مشمول محاسبه سطح فعالیت نخواهند بود. البته این استثناء تنها شامل افراد عادی میشود و صاحبان مشاغلی که فعالیت اصلیشان معاملات مسکن یا خودرو است، همچنان باید این تراکنشها را در چارچوب سطح فعالیت خود انجام دهند.
بیشتر بخوانید: